Vertrouwenspersoon ongewenste omgangsvormen en integriteit.
Met het vertrek van Maria van Mierlo als vertrouwenspersoon per 1 maart was het bestuur op zoek naar een opvolger en heeft ze deze gevonden in mijn persoon. Ik waardeer het vertrouwen dat het bestuur in mij heeft, voor het vervullen van de rol van vertrouwenspersoon binnen onze parochie.

Voorstellen
Ik ben Betsie Herder, getrouwd met Herman Engberink en we wonen in Olst. Wij hebben samen drie kinderen die al een tijdje niet meer thuis wonen. Sinds oktober zijn wij de trotse opa en oma van een kleindochter.
Ik ben werkzaam bij de gemeente Voorst als coördinator voor het Centrum Jeugd en Gezin waar ik zorg dat medewerkers goed vorm kunnen geven aan ondersteuning voor gezinnen en de kinderen in die gezinnen.
In 2020 heb ik de opleiding tot vertrouwenspersoon ongewenste omgangsvormen en integriteit gevolgd bij het landelijk Instituut Vertrouwenspersonen (LIV)

Wat doet een vertrouwenspersoon
Stel je voor… Een medewerker neemt enkele kantoorspullen van de parochie mee naar huis. Onschuldig toch? Papier, plakband, kleine dingen. Maar sommigen vinden dat niet kunnen. Overdreven?
Een medewerker legde zijn arm om de schouders van een vrouwelijke vrijwilliger heen. Hij troostte haar alleen maar, want ze was verdrietig. Ja, dat zijn hand haar borst aanraakte, dat was gewoon niet de bedoeling geweest. Maar zij baalt ervan. Aanstellerij?
Een bestuurslid gebruikt een parochiezaal voor een privé-verjaardagsfeest. De zaal is toch leeg die avond, hij heeft de sleutel, is verder niemand tot last en nou ja – hij doet genoeg voor de parochie, en allemaal voor niets, dus daar mag best eens iets tegenover staan. Moet kunnen?

Dit zijn natuurlijk voorbeelden, maar zelf kun je misschien wel meer van dit soort situaties bedenken. De grens tussen wat kan en wat (net) niet kan is vaak behoorlijk vaag. Als je twijfelt over een voorval, bespreek het dan altijd eerst met de direct betrokkenen of met de PCG-er. Mocht je dat niet durven, of kan het niet omdat het over dingen gaat die echt privé zijn of die juist over een verantwoordelijke gaan, dan kun je je wenden tot de vertrouwenspersoon. Je kunt je verhaal kwijt en zij bespreekt met jou wat de mogelijke vervolgstappen zijn naar aanleiding van de situatie.

Verder
Als je besluit te bellen (een mail mag ook) vertel je dat je contact zoekt als vertrouwenspersoon. Vervolgens luister ik naar je verhaal en maken we een vervolgafspraak.

Betsie Engberink-Herder
Mail: betsieherder@gmail.com